A DISTINÇÃO ENTRE PRINCÍPIO POÉTICO E PRINCÍPIO FILOSÓFICO
DA INVENÇÃO À INTERPRETAÇÃO
Keywords:
Ancient Poetry, Origin of philosophy, Hesiod, Tales, AnaximandroAbstract
Given the previously existent form of knowledge in ancient Greece, namely, mythic poetry, the historical origin of philosophy goes in two ways: in one way, philosophy could just continue the path already taken by the poets; on the other hand, philosophy emerges as an alternative model of understanding reality. The groundbreaking gesture that marks this alternative is focused on a new conception of principle (arché), that, in opposition to the formerly tradition, loses its historical and timely character. When one analyses the ideas of principle in ancient poetry and also in the early philosophy, one identifies then a methodological difference towards the knowledge of reality: while the mythopoetical method functions as a way of thought which is settled on the art of invention, philosophy, by its turn, finds its method in theory, leaving behind the poetical invention. Simultaneously, it lays the scope to the way of thought that, until our days, we might call interpretation.
Downloads
References
CAMÕES, Luís Vaz de. Os Lusíadas. Porto: Porto Editora, 1980.
COSTA, Alexandre. Heráclito: fragmentos contextualizados. Rio de Janeiro: Difel, 2002.
COSTA, Alexandre. Da presença de Xenófanes no poema de Parmênides: Um ensaio sobre a construção histórica do pensamento filosófico. Fênix – Revista de História e Estudos Culturais, v. 2, ano II, n. 4, p. 1-11, out./ nov./ dez. de 2005.
HESÍODO. Teogonia: a origem dos deuses. Tradução de Jaa Torrano. São Paulo: Iluminuras, 1992.
HOMERO. Ilíada. Tradução de Fernando C. de Araújo Gomes. Rio de Janeiro, Ediouro, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.