A PEÇA HISTÓRICA NO ÂMBITO DAS FORMAS TEATRAIS PÓS-DRAMÁTICAS
UMA BREVE ANÁLISE DA ENCENAÇÃO WALLENSTEIN DO COLETIVO TEATRAL ALEMÃO RIMINI-PROTOKOLL
Keywords:
Reception, Postdramatic theatre, Theories of Theatrical Production, History playAbstract
The following article analises the production of Friedrich Schiller’s historical play Wallenstein, as done by the German trio of directors called Rimini-Protokoll, as a form of producing these kind of plays within a postdramatic context. The production does not stage the original playtext or its characters. Instead, after defining certain characters as fundamental to the play and its universe, it set out to find human beings who can relate to the play, its thematic motifs and characters, with their own lived experience. In bringing these types of experience on stage, the production gives visibility to a historical research, in the form of anecdotes, that is nevertheless linked to the socio-historical imagination inscribed in the play. HenceFurthermore, it tests the importance of the plays aesthetic and filosofical universe against the lived experience of its “experts”.
Downloads
References
ARONSON, Arnold. American Avant-Garde Theatre: a history. London & New York: Routledge, 2000.
BRANDSTETTER, Gabriele. Geschichte(n) Erzählen im Performance/Theater der neunziger Jahre. In. Fischer-Lichte, Erika, et. al. Transformationen. Berlin: Theater der Zeit, 1999.
DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Comentários sobre a sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
DELEUZE, Gilles apud SARRAZAC, Jean-Pierre. O futuro do drama. Porto: Campo das Letras, 2002.
DREYSSE, Miriam; MALZACHER, Florian. Rimini Protokoll. Experten des Alltags. Das Theater von Rimini Protokoll. Berlin: Alexander Verlag, 2007.
FISCHER-LICHTE, Erika. Transformações. (Tradução de Stephan Baumgärtel). URDIMENTO, Revista de Estudos Pós-Graduados em Artes Cênicas. Florianópolis: UDESC, n. 9, 2007.
FUKUYAMA, Francis. O fim da história e o último homem. Rio de Janeiro: Rocco, 1992; e sua discussão por ANDERSON, Perry em O fim da história. De Hegel a Fukuyama. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1992.
MARINIS, Marco de. El nuevo teatro, 1947 – 1990. Buenos Aires e Barcelona: Ediciones Paidos, 1987.
PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2003.
POSCHMANN, Gerda. Der nicht-mehr dramatische Theatertext. Tübbingen: Niemeyer, 1997.
SARRAZAC, Jean-Pierre. O futuro do drama. Porto: Campo das Letras, 2002.
WHITE, Hayden. A Interpretação Na História. In: Trópicos do Discurso. Ensaios sobre a Crítica da Cultura. São Paulo: Edusp, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.